MLM και Πυραμίδες: Τι ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ Ισχύει [Βίντεο]

Τι ισχύει με το MLM και τις πυραμίδες; Είναι το δικτυακό μάρκετινγκ παράνομο; Το FTC, δηλαδή η Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου των ΗΠΑ, δίνει την απάντηση.

Τελευταία κυκλοφορούν κάποια βίντεο που συγχέουν το MLM, το οποίο είναι μία νόμιμη επιχείρηση, με τις παράνομες πυραμίδες.

Kαταλαβαίνω ότι γίνεται κυνήγι προβολών, αλλά είναι σημαντικό να είμαστε ενημερωμένοι και να χρησιμοποιούμε τους όρους σωστά. Οι απόψεις κάποιων δεν αποτελούν δεδομένα.

Έχεις ακούσει ότι το MLM ή δικτυακό μάρκετινγκ, είναι μία παράνομη πυραμίδα;

Έχω μιλήσει για το τριγωνικό σχήμα του δικτυακού μάρκετινγκ (MLM) και γιατί το σχήμα του δεν το κάνει παράνομο.

Ας δούμε μερικά στοιχεία στοιχεία ακόμα.

Η απάντηση για το αν το MLM είναι παράνομη πυραμίδα, pyramid scheme ή αν είναι ένα νόμιμο επιχειρηματικό μοντέλο ήρθε από το FTC (Federal Trade Commission – Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου) των ΗΠΑ, το 2018.

Σύμφωνα με το πόρισμα, ΝΑΙ, το δικτυακό μάρκετινγκ (δηλαδή το MLM) είναι νόμιμο και όχι ένα παράνομο σχήμα πυραμίδας.

Η δίκη κατά της Amway το 1979

Η υπόθεση που έβγαλε αυτό τον νόμο, ήταν από το 1979, όταν το FTC κινήθηκε νομικά εναντίον της εταιρίας AMWAY. Ο δικαστής αποφάσισε ότι το πρόγραμμα πολυεπίπεδου μάρκετινγκ (Multilevel Marketing – MLM) της Amway ήταν μία νόμιμη επιχειρηματική ευκαιρία και όχι ένα σχήμα πυραμίδας.

Ήταν μία υπόθεση που κράτησε 4 χρόνια – από το 1975, μέχρι την τελική ετυμηγορία το 1979.

Με βάση αυτή την υπόθεση, πλέον βάσει νόμου το MLM (το να πληρώνεις σε περισσότερα από ένα επίπεδα) είναι νόμιμο σήμερα.

Προσοχή: Αν συνεργάζεσαι ή θέλεις να συνεργαστείς με μία εταιρία δικτυακού μάρκετινγκ, βεβαιώσου ότι αυτή δεν είναι (στα όρια του να είναι) παράνομη πυραμίδα. Υπάρχουν κάποιες εταιρίες που ΜΟΙΑΖΟΥΝ με εταιρίες δικτυακού μάρκετινγκ (MLM), όμως ΔΕΝ είναι νόμιμες και αυτό συχνά συγχέει τον κόσμο.

Διαφορές μίας νόμιμης εταιρίας MLM και μίας παράνομης πυραμίδας

1) O κανόνας των 10 πελατών

Ένα από τα πράγματα που εδραίωσε τη νομιμότητα του επιχειρηματικού μοντέλου της AMWAY, ήταν ένας κανόνας που έλεγε ότι θα πρέπει το κάθε μέλος να έχει τουλάχιστον 10 πελάτες λιανικής, για να μπορεί να κερδίσει προμήθειες από την ομάδα του.

Αυτό είναι σημαντικό σημείο, αφενός επειδή αν δεν έχεις πελάτες δεν μπορείς να εκπαιδεύσεις την ομάδα σου να βρει πελάτες και αφετέρου επειδή έτσι δημιουργείται μεγαλύτερος τζίρος.

2) Επιστροφή χρημάτων

Το να υπάρχει μία περίοδος που θα μπορούσε κάποιος να πάρει τα χρήματά του πίσω, έκανε επίσης την Amway νόμιμη. Το ότι θα μπορούσαν να επιστρέψουν απούλητα προϊόντα πίσω.

3) Περιορισμός στην παραγγελία προϊόντων

Ο κανόνας του 70% όριζε ότι δεν μπορείς να παραγγείλεις περισσότερα προϊόντα, αν δεν είχες πουλήσει ήδη το 70% της προηγούμενης παραγγελίας. Αυτός ο κανόνας στόχευε στο να αποτρέψει συνεργάτες να στοκάρουν πολλά προϊόντα, τα οποία μετά δεν θα μπορούσαν να πουλήσουν.

Η Amway είχε κάποιες τέτοιες σωστές πρακτικές και έτσι κέρδισαν την υπόθεση. Η υπόθεση αυτή αποτέλεσε το δεδικασμένο για να γίνει νόμιμο το δικτυακό μάρκετινγκ.

MLM και πυραμίδες: Το πόρισμα του FTC το 2018

Το 2018, το FTC εξέδωσε τις “Επιχειρηματικές Οδηγίες για το Πολυεπίπεδο Μάρκετινγκ, οι οποίες έμπαιναν σε περισσότερες λεπτομέρειες για το τι είναι νόμιμο και τι δεν είναι ή τι είναι μία πυραμίδα (παράνομη).

Θα συνοψίσω κάποια από τα σημεία, αλλά σου προτείνω να το διαβάσεις κι εσύ.

1) Ψευδείς ή Παραπλανητικοί Ισχυρισμοί Εισοδήματος

Αυτό είναι κάτι που το προσέχει πολύ το FTC.

Αν χρησιμοποιείς ένα υποθετικό εισόδημα ή το δικό σου παράδειγμα όταν θέλεις να δώσεις σε κάποιον μία ιδέα για το πόσα χρήματα μπορεί να κερδίσει ένας συνεργάτης, πάντα να δείχνεις μία πραγματική δήλωση ενός μέσου εισοδήματος.

Επίσης, μην κάνεις ισχυρισμούς αποτελεσμάτων για προϊόντα. Αυτό δεν έχει να κάνει με το FTC, αλλά με τον FDA (αντίστοιχος του ΕΟΦ) αλλά και πάλι μπορεί να οδηγηθείς σε μπελάδες και να καταλήξει να γίνει παράνομη μία εταιρία της οποίας οι συνεργάτες το κάνουν αυτό.

Αυτό με τους ισχυρισμούς, συμβαίνει και σε πολλούς άλλους κλάδους, ωστόσο δεν υπάρχει το ίδιο “κυνήγι” γιατί δεν υπάρχει οργανωμένη επίθεση προς αυτούς τους κλάδους. Απλά στο δικτυακό μάρκετινγκ υπάρχουν περισσότεροι κανονισμοί και περιορισμοί, επειδή έχει πάει στα δικαστήρια. Γι’ αυτό και υπάγεται περισσότερο σε κανόνες σε σχέση με άλλους κλάδους, όπως πχ του dating ή του digital marketing.

2) Μεγάλες Συνδρομές Μελών

Αν μία εταιρία ζητάει πολύ μεγάλες συνδρομές από τα μέλη της, αυτή η εταιρία είναι πιθανόν παράνομη πυραμίδα.

Συνήθως όταν μπαίνεις σε μία εταιρία δικτυακού μάρκετινγκ, θα πληρώσεις περίπου 25-50€. Στην εταιρία που συνεργάζομαι εγώ για παράδειγμα, δεν πληρώνεις κάτι έξτρα για να γίνεις μέλος. Πληρώνεις τη συνδρομή για την υπηρεσία που έχουμε, που είναι μόνο 28$/μήνα (περίπου 25€). Ωστόσο ακόμα και 25 ή 50€ για να ξεκινήσεις (χωρίς να αγοράσεις προϊόντα ή υπηρεσίες) δεν θεωρείται μεγάλο κόστος εγγραφής. 

Ένα άλλο έξοδο που υπάρχει όταν κάποιος ξεκινάει συνεργασία με μία εταιρία δικτυακού μάρκετινγκ είναι για αγορά προϊόντων που θα χρησιμοποιήσει ο ίδιος. Για να πουλήσεις ένα προϊόν ή μία υπηρεσία, θα ήθελες να το χρησιμοποιήσεις πρώτα; Αν αυτό κοστίζει 1000€ – 2000€, τότε αυτό το ποσό είναι λογικό για την προσωπική σου κατανάλωση. Αν κοστίζει πολύ περισσότερο, θα μπορούσε να δείχνει ότι πρόκειται για μία παράνομη επιχείρηση.

Τα να απαιτούνται μεγάλα ποσά για να ξεκινήσει κάποιος, ποσά όπως 3000 ή 5000€, το κάνουν πιθανόν πυραμίδα.

3) Το να πληρώνεσαι προμήθειες για τις εγγραφές

Υπάρχει ένα άλλο σημείο, που έχει να κάνει με το να πληρώνεσαι προμήθειες απλά και μόνο επειδή γράφεις κάποιο άτομο στην επιχείρηση. Υπάρχει διαφορά το να πληρώνεσαι ως ανώτερος στη γραμμή αναδοχής μία προμήθεια όταν κάποιος στην ομάδα του αγοράζει προϊόντα ή υπηρεσίες για να ασχοληθεί με τη δουλειά και το να πληρώνεσαι προμήθεια απλά και μόνο επειδή γράφεις άτομα.

Η εταιρία ΔΕΝ μπορεί να πληρώνει προμήθειες για τις εγγραφές, αλλά μπορεί να πληρώνει προμήθειες σε προϊόντα ή υπηρεσίες που μπορεί να αγοράσει ο συνεργάτης.

4) Σκοπός Αγοράς Προϊόντων

Αυτό είναι κάτι σημαντικό και εδώ εστιάζει πλέον το FTC σε σχέση με πριν 30 χρόνια. Δηλαδή το FTC εξετάζει τον σκοπό της αγοράς των προϊόντων ή των υπηρεσιών.

Αν ο σκοπός είναι να χρησιμοποιήσει τα προϊόντα, τότε είναι πιθανόν νόμιμη η εταιρία. Αν ο σκοπός είναι να πουλήσει τα προϊόντα σε πελάτες, τότε είναι πιθανόν νόμιμη η εταιρία. Αν ο σκοπός είναι για να κερδίσει προμήθειες, τότε είναι πιθανόν παράνομη η εταιρία. Αν ο σκοπός σχετίζεται με το πλάνο αμοιβών, δηλαδή το να αγοράσουν περισσότερα μόνο και μόνο για να κερδίσουν προμήθειες, τότε είναι μάλλον παράνομο.

Όταν λέμε αν σχετίζεται με το πλάνο αμοιβών, εννοούμε ότι σε κάποια πλάνα αμοιβών, παρακινούν τον συνεργάτη να αγοράσει περισσότερα προϊόντα για να κερδίσει προμήθειες. Αυτό συχνά ξεπερνάει το όριο, γιατί ο σκοπός που αγοράζεις τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες δεν είναι για προσωπική σου χρήση ή για να τα πουλήσεις σε πελάτες, αλλά για να κερδίσεις περισσότερες προμήθειες. Αυτό είναι κάτι που δεν αρέσει στο FTC.

Το να στοκάρεις προϊόντα με τον σκοπό να λάβεις προμήθειες, είναι η λάθος πρόθεση!

Τέλος…

Ελπίζω με αυτό το άρθρο να έγινε λίγο πιο ξεκάθαρο για το τι κάνει μία επιχείρηση νόμιμη ή παράνομη και το πώς λειτουργεί το MLM και οι πυραμίδες.

Πραγματικά, μου φαίνεται περίεργο που μετά από τόσα χρόνια, υπάρχουν κάποιοι που θεωρούν ότι το MLM είναι κάτι παράνομο και αναπαράγουν τέτοιο περιεχόμενο.

Δεν είχα σκοπό να γράψω για να αποδείξω τη νομιμότητα του MLM, αλλά μιας και υπάρχουν κάποιοι που επιμένουν στον παραλογισμό, δεν μπορώ να μείνω απλός θεατής. Είμαι υπέρμαχος του δικτυακού μάρκετινγκ για περισσότερα από 19 χρόνια, έχω μία νόμιμη επιχείρηση και δεν μπορεί ο κάθε άσχετος να βγαίνει και να ισχυρίζεται ό,τι θέλει απλά και μόνο επειδή έχει βήμα.

Μοιράσου αυτό το άρθρο με τον φίλο σου τον ξερόλα που σου έστειλε κάποιο βίντεο όπου κάποιοι επιχειρηματολογούν ότι το δικτυακό μάρκετινγκ είναι παράνομο.

Άφησε ένα σχόλιο (κόσμια πάντα) και πες μου την άποψή σου. Πώς σου φαίνεται αυτός ο τρόπος που λειτουργεί το MLM; Πιστεύω ότι το εξηγώ αρκετά καλά, αλλά θα χαιρόμουν να ακούσω και τι έχεις να πεις εσύ.

Και αν ασχολείσαι με το δικτυακό μάρκετινγκ, θα χαρώ να σε δω στην κορυφή,

Θεόδωρος Αραμπατζής

ΥΓ: Αν ασχολείσαι με το δικτυακό μάρκετινγκ και θέλεις να το κάνεις σωστά, αν θέλεις να χτίσεις μία ηθική, μεγάλη και υγιή επιχείρηση, τότε χρειάζεται να μελετήσεις το βιβλίο μου, Ακαταμάχητο Δικτυακό Μάρκετινγκ.

Leave A Comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *