Πώς να επιλέξεις τον κατάλληλο business coach [Βίντεο]

Ποιους παράγοντες πρέπει να λάβεις υπόψη όταν πρόκειται να διαλέξεις τον κατάλληλο business coach για την επιχείρησή σου;

Πριν διαβάσεις αυτό το άρθρο, που είναι το 4ο μάθημα της σειράς, μπορείς να δεις τα προηγούμενα μαθήματα σχετικά με το business coaching:

  1. Τι είναι το business coaching και γιατί το χρειάζεσαι
  2. Τι κάνει ένας business coach; – Σε τι μπορεί να σε βοηθήσει;
  3. 6 λόγοι που χρειάζεσαι έναν Business Coach

Σκέψου και φέρε στο μυαλό σου κάποιον επαγγελματία, κάποιον επιχειρηματία που χτίζει την επιχείρησή του online ή offline, τον οποίο θαυμάζεις και που θα ήθελες κι εσύ να χτίσεις κάτι παρόμοιο ή αντίστοιχο.

Επίλεξε τον κατάλληλο business coach – κάποιον ειδικό

Υπάρχει κάτι κοινό ανάμεσα σε όλους τους επιτυχημένους επαγγελματίες και επιχειρηματίες. Είναι ότι όλοι σε κάποια φάση του χτισίματος της επιχείρησής τους είχαν έναν coach ή έναν μέντορα.

Σ’ αυτό το μάθημα, θα μοιραστώ μαζί σου μερικές ιδέες για το πώς να επιλέξεις τον κατάλληλο busienss coach ή μέντορα για εσένα και την επιχείρησή σου.

Όπως έχω πει και σε προηγούμενο μάθημα, ο γρηγορότερος τρόπος για να αναπτυχθείς, είναι να μάθεις απευθείας από κάποιον που έχει ΚΑΝΕΙ αυτό που θέλεις να κάνεις.

Αυτό το άτομο θα σε βοηθήσει να απομακρύνεις τα εμπόδια, τα οποία σίγουρα θα συναντήσεις στην πορεία σου και θα μπορεί να σε βοηθήσει γιατί τα έχει ήδη περάσει. Θα σου δώσει την καθοδήγηση που χρειάζεσαι για να πετύχεις αυτό που θέλεις.

Πόσους μέντορες θέλεις να έχεις;

Το πρώτο πράγμα που θέλω να σκεφτείς, είναι ΠΟΣΟΥΣ μέντορες θα ήταν καλό να έχεις. Και ιδανικά θα ήθελα να έχεις 3-4 μέντορες. 

Συχνά ακολουθούμε ΟΛΟΥΣ και όλα όσα λένε. 

Αυτό που θα σου πρότεινα, όμως, να κάνεις, είναι να επιλέξεις μερικούς με βάση τα κριτήρια που θα μοιραστώ μαζί σου και να μπεις περισσότερο σε βάθος, με αυτούς που θα επιλέξεις.

Προτείνω 3-4, αλλά εσύ μπορεί να είσαι ικανοποιημένος και με έναν ή με έξι. Αυτό που θέλω να κρατήσεις στο μυαλό σου, είναι ότι αν ακολουθείς πολλούς και τη συμβουλή πολλών, τότε είναι πολύ εύκολο να είσαι σε σύγχυση.

Απομακρυσμένοι ή άμεσοι μέντορες;

Και επίσης, κάτι άλλο που θα χρειαστεί να επιλέξεις, είναι αν οι μέντορές σου θα είναι απομακρυσμένοι ή άμεσοι.

Όταν λέω απομακρυσμένοι εννοώ ότι δεν θα έχεις ΑΜΕΣΗ επαφή μαζί τους. Θα διαβάζεις τα βιβλία τους ή θα βλέπεις τα βίντεό τους ή τις δημοσιεύσεις τους στα social media, ή θα διαβάζεις το blog ή θα ακούς το podcast τους.

Ουσιαστικά θα είναι οι μέντορές σου – θα μαθαίνεις από αυτούς, μελετώντας το υλικό τους.

Και πάλι, δεν είναι καλό να έχεις ΠΟΛΛΕΣ τέτοιες πηγές, ΠΟΛΛΟΥΣ τέτοιους coaches – μέντορες. Αυτό μπορεί να σου δημιουργήσει μπέρδεμα. Και αν είσαι μπερδεμένος, δεν μπαίνεις στη δράση.

Tο άλλο είδους business coach – μέντορα, είναι ο άμεσος. Είτε είναι ένας προς έναν – όπου κάνετε προσωπικές συνεδρίες, είτε ομαδικό coaching σε κάποια ομάδα υποστήριξης ή mastermind ομάδα ή κάτι τέτοιο.

Προτείνω να έχεις και τα δύο είδη coach – μέντορα.

Να έχεις κάποιον ή κάποιους που να μελετάς το υλικό τους, να βλέπεις τα βίντεο, να διαβάζεις τα άρθρα ή τις δημοσιεύσεις τους, αλλά και κάποιον με τον οποίο θα δουλεύεις σε προσωπικό επίπεδο – άμεσα.

Αν θέλεις, αν είμαι ο απομακρυσμένος μέντοράς σου, τότε ακολούθησέ με στο Instagram, ή κάνε εγγραφή στο κανάλι μου πατώντας το κόκκινο κουμπί ή ακόμα καλύτερα, γράψου στη λίστα μου.

Αν με ακολουθήσεις, στείλε μου ένα μήνυμα και πες μου ποια είναι η μεγαλύτερη πρόσκληση που συναντάς καθώς χτίζεις το brand ή την επιχείρησή σου. Ίσως έχω ένα βίντεο για να σε κατευθύνω σε αυτό.

Τώρα όμως θα μιλήσουμε περισσότερο για το δεύτερο είδος coach ή μέντορα: αυτό του άμεσου.

Κάνε μια λίστα

Το πρώτο που προτείνω να κάνεις για να επιλέξεις τον κατάλληλο business coach, είναι να κάνεις μία λίστα με ανθρώπους που έχουν τον τύπο της επιχείρησης που θα ήθελες να έχεις κι εσύ. Άτομα που ήδη βρίσκονται πιο μπροστά από εσένα. Είτε έχει να κάνει με τζίρο, με την επιρροή που έχουν, είτε με το πόσο ανεπτυγμένη είναι η παρουσία τους στα social media, με αυτό που πουλάνε κλπ.

Κάνε μία λίστα, λοιπόν, με άτομα που, απ’ ό,τι μπορείς να δεις, έχουν μία επιχείρηση και έναν τρόπο ζωής, παρόμοιο ή στο επίπεδο αυτού που θα ήθελες να χτίσεις. Λέω “απ’ ό,τι μπορείς να δεις”, γιατί να θυμάσαι ότι αυτό που βλέπουμε στα social media δεν είναι πάντα όλη η εικόνα.

Ταιριαστό lifestyle

Αφού κάνεις αυτή τη λίστα, θέλω να σκεφτείς, ποιος από αυτούς έχει το lifestyle – τον τρόπο ζωής που θα ήθελες να έχει κι εσύ.

Δηλαδή, πόσο συχνά ή πόσες ώρες εργάζεται, τι κάνει όταν ΔΕΝ εργάζεται κλπ.

Έτσι αρχίζεις να περιορίζεις τη λίστα που έκανες, υπολογίζοντας τον παράγοντα του “τι τρόπο ζωής ή τι ποιότητα ζωής έχει, με βάση την επιχείρηση που έχει χτίσει.”

Ταιριαστές αξίες

Το επόμενο, είναι να δεις ποιος από τη λίστα σου, ταιριάζει με τις δικές σου αξίες. Αυτό είναι ΠΟΛΥ σημαντικό.

Αν έχεις έναν μέντορα ή έναν coach με τον οποίο θα συνεργαστείς, τότε οι αξίες σας και η εργασιακή σας ηθική, χρειάζεται να είναι ευθυγραμμισμένες.

Αλλά βλέπω πολύ συχνά κάποιους να επιλέγουν έναν coach, χωρίς να λαμβάνουν υπόψη το αν ταιριάζουν οι αξίες τους.

Ταιριαστές προσωπικότητες

Τέταρτον, για να επιλέξεις τον κατάλληλο business coach, δες τη λίστα που έκανες και σκέψου: με ποιον από αυτούς θα ταίριαζες σαν προσωπικότητα;

Προφανώς δεν μπορείς να γνωρίζεις μέχρι να γνωρίσεις κάποιον, αλλά μπορείς να επιλέξεις βλεποντας τι “σου βγάζει” κάποιος.

Οπότε:

  • βρίσκεις κάποιον, ο οποίος έχει χτίσει μία επιχείρηση ή μία παρουσία στα social media και βρίσκεται πιο μπροστά από εσένα
  • διαλέγεις, με αυτά που μπορεί να γνωρίζεις φυσικά, έναν μέντορα – έναν coach με βάση τον τρόπο ζωής που έχει
  • διαλέγεις κάποιον με βάσει τις αξίες
  • και με βάση την προσωπικότητά του

Ταιριάζετε σε αυτά; Αν ναι, καλώς.

Coach ή σύμβουλος;

Το επόμενο που θέλω να σκεφτείς είναι το εξής: ψάχνεις έναν coach ή αν ψάχνεις έναν σύμβουλο;

Και όχι, δεν είναι το ίδιο πράγμα.

Ο coach θα σε ΒΟΗΘΗΣΕΙ να βρεις τις απαντήσεις που ψάχνεις. Θα σου κάνει πολλές καλές ερωτήσεις, για να σε βοηθήσει να βρεις την άκρη μόνος σου. Θα σε καθοδηγήσει και θα σε βοηθήσει να δεις, αυτό που δεν βλέπεις.

Από την άλλη, ο σύμβουλος θα σου πει τι να κάνεις.

Αν έχεις ένα συγκεκριμένο πρόβλημα, θα σου πει να κάνεις συγκεκριμένα πράγματα.

Και αν σκέφτεσαι “θέλω κάποιον να μου πει τι να κάνω, άρα θέλω έναν σύμβουλο“, θέλω λίγο να σε προβληματίσω. Είναι σαν αυτό που λέμε “τι είναι καλύτερο, να δώσεις σε κάποιον να φάει ψάρια ή να του μάθεις να ψαρεύει;”

Και φυσικά το καλύτερο για εσένα, είναι να βρεις κάποιον που κάνει και τα δύο. 

Κάποιον που να μπορεί να σε coachάρει – να σε κατευθύνει, αλλά ΚΑΙ να σου δείξει τα συγκεκριμένα βήματα που χρειάζεται να ακολουθήσεις, όποτε αυτό χρειάζεται.

Αλλά πρώτα θα έρθει το coaching το οποίο θα σου δώσει τη διαύγεια για το ποια είναι τα επόμενα βήματα που θα χρειαστεί να ακολουθήσεις.

Μου έχει τύχει κι εμένα να δουλέψω με coaches που μπορεί να μου έκαναν τις κατάλληλες ερωτήσεις, αλλά πρακτικά δεν απαντούσαν στις ερωτήσεις μου. Δεν έβρισκα λύσεις.

Ομοίως είχα και συμβούλους που μου έλεγαν κάνε αυτό κι αυτό, το οποίο είναι καλό, αλλά αυτό δεν με βοηθούσε μακροπρόθεσμα.

Γιατί δεν με βοηθάει στον τρόπο σκέψης και στη νοοτροπία, το οποίο είναι το 80% του να χτίσεις μία επιχείρηση – είτε online, είτε παραδοσιακή επιχείρηση.

Ένας πετυχημένος συνδυασμός

Οπότε, η ιδανική λύση, είναι ο συνδυασμός, Να βρεις έναν coach που θα σου κάνει τις κατάλληλες ερωτήσεις, που θα σε βοηθήσει να αποκτήσεις τον κατάλληλο τρόπο σκέψης και τη νοοτροπία. Να έχεις και έναν καλό σύμβουλο, που θα σε καθοδηγήσει και θα σε κατευθύνει στις συγκεκριμένες λύσεις και απαντήσεις.

Και αυτό είναι που κάνω με τους συνεργάτες μου και με τους μαθητές μου ή τους πελάτες μου στο coaching.

ΠΑΝΤΑ ξεκινάω με ερωτήσεις. Πάντα ξεκινάω να δουλεύω στο θέμα της νοοτροπίας, της φιλοσοφίας που έχουν, σε θέματα αξιών και οράματος. ΜΕΤΑ αρχίζουμε να μιλάμε για συγκεκριμένες στρατηγικές και λύσεις.

Γιατί πολύ συχνά αυτό που με ρωτάνε, δεν είναι αυτό που πραγματικά τους προβληματίζει. Αυτό το έχω δει να συμβαίνει ξανά και ξανά.

Με τους πελάτες και τους μαθητές μου πρώτα αποκτούμε διαύγεια μέσα από τις ερωτήσεις που τους κάνω. ΜΕΤΑ μπαίνουμε στο κομμάτι της συμβουλευτικής.

Άρα σκέψου, ψάχνεις έναν coach ή έναν σύμβουλο; Ιδανικά, θέλεις και τα δύο σε ένα.

Επίλεξε κάποιον που έχει βοηθήσει άλλους ανθρώπους

Επίσης, επίλεξε κάποιον ο οποίος έχει βοηθήσει και άλλους να φτάσουν στα αποτελέσματα που θέλεις κι εσύ.

Δες τα testimonials και τα review στη σελίδα ή στο προφίλ του. Μίλα μαζί του προσωπικά και ρώτησέ τον ποιους άλλους σε παρόμοια επιχείρηση έχει βοηθήσει.

Κάποιος που συνεχίζει

Και κάτι άλλο, ΠΟΛΥ σημαντικό: Βρες κάποιον ο οποίος συνεχίζει να χτίζει και να αναπτύσσει την επιχείρησή του ή το brand του. Μήπως είναι κάποιος που έχει σταματήσει να χτίζει την επιχείρησή του για να γίνει coach;

Αυτό είναι σημαντικό, γιατί τα πράγματα συνεχώς αλλάζουν. Βρες κάποιον ο οποίος είναι ενεργός ακόμα και τώρα, στην ανάπτυξη της επιχείρησής του.

Συνεργάσου με κάποιον που δε θα ήθελες να απογοητεύσεις

Και το τελευταίο που θα έλεγα ότι χρειάζεται να δεις στο να διαλέξεις τον κατάλληλο business coach, είναι να δουλέψεις με κάποιον τον οποίο δεν θα ήθελες να απογοητεύσεις. Πχ αν έχεις δεσμευτεί στον coach ή στον μέντορά σου να κάνεις κάποιες εργασίες και δεν τα έκανες, σκέψου “ποιο είναι ένα άτομο το οποίο δεν θα ήθελα να απογοητεύσω;


Αυτές λοιπόν είναι αρκετές ιδέες για το πώς να επιλέξεις έναν coach ή μέντορα για την επιχείρησή σου ή για το brand σου ή για αυτό που θέλεις να αναπτύξεις online ή και offline.

Και αν ήδη δουλεύεις με έναν coach ή έναν μέντορα, χρησιμοποιήσε αυτά τα “φίλτρα” για να δεις αν ο μέντορας ή ο coach σου, σου δίνουν αυτά που χρειάζεσαι.

Αν θέλεις να γίνω ο business coach της επιχείρησής σου

Αν εγώ είμαι κάποιος που ταιριάζει σε αυτό που ψάχνεις σε coach ή σε μέντορα, τότε στείλε μου μήνυμα. Εναλλακτικά, ζήτα να κάνουμε μία συζήτηση – ανάλυση της επιχείρησής σου ή αυτού που θέλεις να χτίσεις για 30 λεπτά, στο greekcoach.gr/free. Θα κάνουμε μία συζήτηση και θα δούμε μαζί αν και πώς μπορούμε να δουλέψουμε μαζί.


Αν βρήκες χρήσιμο αυτό το μάθημα, προώθησέ το σε άτομα που πιστεύεις ότι χρειάζονται να διαλέξουν τον κατάλληλο business coach.

Θα χαρώ να γίνω ο business coach σου.

Θα τα πούμε στην κορυφή.

Θεόδωρος Αραμπατζής

ΥΓ: Κάνε εγγραφή στο κανάλι μου στο YouTube για να ενημερώνεσαι για κάθε νέο βίντεο που ανεβάζω κάθε εβδομάδα.

Leave A Comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.